Zwelling na Gamma Knife

De titel van dit forum zegt het al…..b.v. aangezichtsverlamming, doofheid, evenwichtsklachten en andere klachten

Zwelling na Gamma Knife

Berichtdoor claire » ma 07 jan 2013, 11:49

Hallo,

vorige week woensdag ben ik bestraald in Tilburg en heb twee vragen voor mensen die hetzelfde hebben gehad.

De verpleegsters en artsen zeiden meerdere malen dat er kans was op zwelling in het gezicht en dat is bij mij aan één kant ook zeker het geval. Mijn linker oog blijft enorm dik. Het gaat elke dag wel iets beter maar het gaat erg langzaam (mijn rechteroog was maar 2 dagen opgezwollen). Er zijn bij mijn linkeroog wel twee verdovingsprikken gegeven i.p.v. één (omdat het na de eerste nog erg pijn deed) dus ik vermoed dat het daarmee te maken heeft. Mijn vraag is: heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, hoe lang duurde het voor het weg was? Want naast het feit dat het natuurlijk erg lelijk is zit die bobbel ook in de weg en hindert het me bij alles wat ik doe.

Verder heb ik ook best wel last van de twee plekken op mijn achterhoofd waar het frame bevestigd was, veel meer dan op mijn voorhoofd. Ik kan bijvoorbeeld niet op mijn rug liggen en heb moeite met haar wassen en kammen. Hoe lang duurde dit bij jullie?

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Groetjes van Claire
BHT van 4 x 4,5 cm. 8 februari 2010 geopereerd in LUMC, 95 % weggehaald. 2 januari 2013 Gamma Knife behandeling in Tilburg.
claire

Re: Zwelling na Gamma Knife

Berichtdoor Jeanne » ma 07 jan 2013, 21:04

Dag Claire,

Bij mij is het inmiddels 4½ jaar geleden dat ik bestraald ben met het Gamma Knife, maar door jouw vraag komen de herinneringen weer naar boven.
Bij mij duurde het ongeveer een dag of tien tot de zwelling helemaal weg was. Inderdaad is het erg hinderlijk.
De klachten aan het achterhoofd duurden wat langer. Dat beurse gevoel bleef wel 2 à 3 weken.

Neem vooral de tijd om het een en ander te verwerken. En rust goed uit.
Groet,
Jeanne
Jeanne

Berichtdoor Mexx » di 08 jan 2013, 18:08

Hallo Claire,

In december 2011 ben ik ook in Tilburg met de Gamma Knife bestraald. Dat was op een maandag en op donderdag zat mijn ene oog helemaal en mijn ander oog grotendeels dicht. Ik heb het meeste last gehad van de jeuk die ik erbij had. Vanaf die dag werd het wel beter. Natuurlijk langzamer dan ik zelf wilde!

Ik heb ook last gehad m'n gaatjes. Linksvoor en rechtsachter het meeste.
Zijn volgens mij een slag te ver aangedraaid ;) .
Wordt wel minder maar het blijven wel plekken waar ik mijn hoofd niet aan wil stoten.

Op het andere forum heb ik een jaar een dagboek bijgehouden: "nog een bestraalverhaal".
Ik hoop dat je er iets aan hebt, anders mag je me altijd vragen stellen... :)
Sterkte...

Groetjes Mexx
Pluk de dag!
Mexx

Berichtdoor lelie » wo 06 feb 2013, 16:59

Hey Claire,

Ik ben in augustus 2012 bestraald. De zwelling was na ongeveer 10 dagen weg, en ik ben op iedere plek 2 keer geprikt omdat mijn verdovingen telkens nog niet werkten toen ze begonnen met schroeven :/ Nu (5 maanden later) heb ik nog steeds last van de gaatjes, met name op mijn achterhoofd, maar geen pijn hoor, meer 'n overgevoeligheid, is bijvoorbeeld niet fijn om eraan te krabben ofzo.

Oeps ik zie net dat je dit begin januari al gepost hebt! Hoe gaat het nu met je?
lelie

Berichtdoor Cornelis » do 07 maart 2013, 08:19

Hallo Claire

Ik ben vorig jaar bestraald. Op 1 plek kreeg ik wel 4 verdovingsprikken, maar het hielp nog niet veel. Toen heb ik het maar zo gelaten.
De zwellingen komen van met name van dat verdovingsvocht, dat langzaam naar beneden zakt. Hebben ze geen verdovingen met zeer weinig vocht? Dat zou wel handig zijn.
De zwellingen duurde 2 weken, de pijnlijke plekken duurde langer. Maar de extra vermoeidheid door de bestraling duurde bij mij maanden.

Inmiddels kan ik zeggen dat het gehoor niet slechter is geworden, maar wel iets anders. Vlak na de bestraling was het gehoor wel slechter. Van de zomer hoor ik of de bestraling succesvol was.

Cornelis
Cornelis

Keer terug naar Problemen na de operatie of bestraling