[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
Nederlandse BrughoektumorForum • Toon onderwerp - Duizelig tijdens wandeling

Duizelig tijdens wandeling

De titel van dit forum zegt het al…..b.v. aangezichtsverlamming, doofheid, evenwichtsklachten en andere klachten

Duizelig tijdens wandeling

Berichtdoor Alexander » za 09 feb 2013, 21:51

Hallo allemaal,

Ik ben in augustus 2012 bestraald met de Gamma Knife te Tilburg. Rekening houdend met de gevolgen na de bestraling (gezwollen voorhoofd en ogen), is alles goed verlopen. Ik ben na een week weer gaan werken. Ik had veel last van moeheid, zo na 15,00 uur ben ik helemaal op en ging ik naar huis. Dat duurde twee weken lang en daarna ging het beter. Op vergaderingen had ik vaak moeite met mijn concentratie. Dat gaat gelukkig weer beter tot goed.

Drie maanden na de bestraling (november 2012) kon ik naar de consult gaan. Ik had geen klachten, dan af en toe een beetje duizelig tijdens een wandeling, dus ben ik niet naar de consult gegaan. Maar nu, vijf maanden later, heb ik erge last van duizeligheid tijdens een wandeling of joggen. In de pauze ga ik buiten wandelen. Na een kwartier tot twintig minuten lopen begint mijn hoofd te duizelen. Ik wankel een beetje en heb het gevoel dat er wat mis is met mijn evenwicht. Zoals altijd loop ik gewoon door en probeer me goed te concentreren. Als ik weer op kantoor ben dan zakt de duizeligheid langzaam weg. Ik kan gewoon verder werken.

Heeft iemand deze ervaring gehad? Wat is de oorzaak van? Hoe is die verholpen?

Met vriendelijke groet,
Alexander
Alexander

Re: Duizelig tijdens wandeling

Berichtdoor Lisette » di 12 feb 2013, 23:39

Beste Alexander

Welkom op dit forum. Dit forum is vrij nieuw en bevat daarom nog niet zoveel informatie. Op het oude forum is veel meer informatie te vinden. Ga daarvoor naar http://www.brughoektumor.nl/phpBB2/index.php

Vervelend dat je deze klachten nu hebt.
Ik heb zelf geen ervaring met bestraling, maar wil toch even reageren op je vraag.
Zoals je waarschijnlijk weet ligt het evenwichtsorgaan in de brughoek, de werking hiervan is aan de kant van de tumor onvoldoende en dat veroorzaakt de klachten.
Juist buiten, waar je veel indrukken opdoet, kan dat meer last geven.
Veel brughoekpatienten ervaren door het verstoorde evenwicht een onzekerheid in de benen. Ik had daar voor de operatie ook heel veel last van.

Bestraling is gericht op stoppen van de groei van de tumor. Ik heb begrepen dat daar wel tijd voor nodig is en dat klachten na bestraling tijdelijk kunnen ontstaan of toenemen.
Ik zou in jouw geval contact opnemen met Tilburg en een telefonische afspraak of een poli afspraak maken (waar je zelf de voorkeur aan geeft) om de situatie te bespreken.

Er zijn oefeningen om het evenwichtsorgaan te stimuleren. Ik weet niet of jij in dit stadium er wat aan zou kunnen hebben. Je kunt ze vinden op het oude forum
http://www.brughoektumor.nl/phpBB2/view ... izeligheid
Door het doen van deze oefeningen kan de duizeligheid aanvankelijk toenemen. Doe ze een paar keer per dag.

Wandelen is in feite ook goed om je evenwichtsorgaan te trainen.

Ik ben zelf anderhalf jaar geleden geopereerd. De problemen met het evenwicht zijn na de operatie grotendeels verdwenen.
Toch kost lang wandelen en met name in het donker mij meer energie dan vroeger, toen ik nog geen brughoektumor had. Mijn tumor is helemaal verwijderd, maar mijn evenwichtsorgaan werkt links (nog) niet voldoende.
Je kunt, als je er interesse in hebt, mijn verhaal lezen, via de link onder mijn naam.

Succes en sterkte
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust
Ik hoop dat er nog meer reacties komen op jouw vraag

groetjes
Lisette
Meningeoom in de brughoek 1,5 x 0,9 cm
Diagnose maart 2010, operatie Maastricht juni 2011, tumor geheel verwijderd, gehoor behouden en sterk verbeterd
mijn verhaal http://www.brughoektumor.nl/phpBB2/view ... =3245#3245
Lisette

Berichtdoor Alexander » di 19 feb 2013, 23:52

Beste Lisette,

Ik ben erg blij met je reactie.

Ik heb na het plaatsen van mijn bericht geregeld ingelogd, maar er kwam geen reactie. Toen dacht ik kijk dan maar over een week of twee, misschien krijg je wel wat. Zojuist ben ik zomaar ingelogd en heb een reactie van jou. Ik ben echt blij met je informatie en ook de link's die je meegestuurd hebt. De komende dagen ga ik zeker tijd maken om die site´s te bezoeken.

Ik overweeg inderdaad om contact op te nemen met Tilburg. De duizeligheid en evenwichtsprobleem ontstaan wel als ik buiten actief ben met wandelen of hardlopen. Het zakt weer langzaam weg als ik klaar ben en ga zitten. Als ik dan weer ga lopen, binnenshuis of kantoor, dan voel ik heel lichtelijk het evenwichtsprobleem. Mijn eerstvolgende controle wordt in augustus. Dan krijg ik een MRI-scan en wordt vastgesteld hoe de tumor zich ontwikkeld.

Bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,
Alexander
Alexander

Berichtdoor Lisette » wo 20 feb 2013, 11:44

Ha Alexander

Jammer dat je mijn antwoord niet eerder gezien hebt, ik heb het 12 februari geplaatst.
Krijg je geen mail als er nieuwe berichten zijn?

Ik wil je nog even wijzen op een andere site, die is gemaakt door Danny. Hij is al jaren actief op dit forum en heeft onlangs deze mooie site gemaakt. Bevat zeer veel goede informatie.
Kijk daar ook naar http://www.bhtinformatie.nl/

groetjes
Lisette
Diagnose maart 2010, operatie Maastricht juni 2011, tumor geheel verwijderd, gehoor behouden en sterk verbeterd
Lisette

Berichtdoor LoekR » di 26 feb 2013, 22:28

Hallo Alexander,
Ik ben eigenlijk benieuwd of je ook problemen had met je evenwicht en duizelig was voordat je bestraald werd.
Het kan goed mogelijk zijn dat je evenwichtszenuw klem zit door de brughoektumor. Of dat door het bestralen die geraakt is.
In dat laatste geval is herstel mogelijk maar dat duurt nog wel even.
Sterkte en groet,
Loek
Kleine brughoektumor rechts. Geopereerd september 2012. Rechts doof.
LoekR

Berichtdoor Alexander » di 26 feb 2013, 23:43

Hallo Loek,

Leuk een reactie van jou te mogen ontvangen.

Voordat ik bestraald werd, had ik geen noemenswaardige last van duizeligheid. Ik had eens griep en toen nog duizelig geweest. Met wandelen en joggen had ik totaal geen last van. Het is echt een verschil met nu. Tijdens het joggen word ik na een half uurtje lopen, wat duizelig. Ik ga me dan goed concentreren en loop gewoon door. Als het ware leer ik ermee om te gaan. Als ik klaar ben met joggen, dan zakt de duizeligheid langzaam weg. Na een tijdje heb ik verder geen last meer van.

Ik hoop niet dat het te maken heeft met een beklemde zenuw of zo. Zelf zit ik te denken aan de kou. De duizeligheid kan door de kou veroorzaakt zijn tijdens een inspanning (joggen). Dus ik ben benieuwd als het straks wat warmer wordt. In augustus heb ik de eerste controle, ik ben benieuwd en kijk daar naar uit.

Alvast mijn excuses voor de late reactie, ik log niet iedere dag in!

Met vriendelijke groet,
Alexander
Alexander

Berichtdoor LoekR » wo 27 feb 2013, 10:05

Hallo Alexander,

Het is goed mogelijk dat de kou je parten speelt. Ik heb zelf ook problemen met de duizeligheid, maar dat komt omdat tijdens de operatie het evenwichtsorgaan rechts is verwijderd en links het moet overnemen en dat gaat steeds beter. Voor de operatie had ik ook last van duizeligheid en het evenwicht. Nu weet ik wel dat tijdens het wandelen en joggen je een op-en-neer gaande beweging maakt met je hoofd en daar heeft je evenwichtsorgaan het lastig mee. In mijn geval wordt het wel steeds beter, fietsen en autorijden geeft geen duizelingen. En het lopen en rondkijken is een goede oefening voor het evenwichtsorgaan.
Ik denk dat een controle door middel van een MRI op zijn plaats is. Dan heb je in ieder geval zekerheid over wat er aan de hand is.
Succes, sterkte en groet.
Loek
Kleine brughoektumor rechts. Geopereerd september 2012. Rechts doof.
LoekR

Berichtdoor Danny » wo 27 feb 2013, 11:51

Tot zo'n twee jaar na de bestraling kan de tumor zwellen, wellicht dat dit deze nieuwe klachten veroorzaakt. Deze zwelling is tijdelijk en neemt na verloop van tijd weer af. Je behandelaar zal dit waarschijnlijk kunnen beamen. Erg vervelend natuurlijk maar als alles verloopt zoals gebruikelijk zou je er dus weer vanaf kunnen komen. Uiteraard kunnen de evenwichtsoefeningen je wellicht helpen, ik heb ze ook veel uitgevoerd, enkele keren per dag omdat mijn evenwichtsorgaan na de operatie is uitgeschakeld, en dit heeft bij mij snel resultaat opgeleverd.
Er is mij toen verteld dat hoe vaker je die duizeligheid op zoekt, d.m.v. die oefeningen, hoe sneller je andere evenwichtsorgaan de zaken geheel overneemt. Nu merk ik er bijna nooit meer iets van.
Hier vind je ook nog oefeningen http://bhtinformatie.nl/index.php/compo ... icle?id=43

Bij mij had ik vooral veel baat bij het oergooien van een tennisbal in een hoge boog waarbij je omhoog moet kijken om te vangen.

Sterkte Danny

Kleine toevoeging, ik heb vandaag toestemming gekregen een Quest artikel over het eerste kunstmatige evenwichtsorgaan in Nederland op de site te plaatsen, hier staat ook mooi in beschreven hoe een dergelijk orgaan werkt. http://bhtinformatie.nl/index.php/bronn ... ategorised onderste link.
Oktober 2010 3cm operatief LUMC verwijderd, goed hersteld, rechts doof. April 2014 BAHA.
Danny

Berichtdoor Lisette » wo 27 feb 2013, 15:48

Hoi Alexander

Fijn dat je inmiddels meerdere reacties hebt gekregen.
Wat kou betreft: Ik ben gevoelig geworden voor kou op mijn hoofd. Vroeger (voor de brughoektumor) had ik daar geen last van. Ook na de operatie is die gevoeligheid gebleven.
Ik word niet direct duizelig van de kou, maar ik krijg wel een onaangenaam gevoel bovenop mijn schedel rechts (operatie was links achter het oor), ver weg van de geopereerde plek.Daarom zet ik bij dit koude weer een capuchon op, dan heb ik er geen last van.
Wat ik al eerder aangaf: Duizeligheid komt ook vaak voor bij een brughoektumor en wordt meestal aangegeven als een gevoel van onzekerheid ter been. Zie http://www.brughoektumor.nl/html/wat/verschijn.htm

Heb je inmiddels contact opgenomen met Tilburg? Ik ben benieuwd wat zij hierover te zeggen hebben.
Toename van klachten betekent niet automatisch groei of verandering van de tumor. Het kan zelfs zijn dat er op de MRI geen oorzaak voor te vinden is.
Het is helaas een ingewikkelde zaak zo'n brughoektumor :(

groet
Lisette
Lisette

Keer terug naar Problemen na de operatie of bestraling